Verwachtingen Inge - vegamaand


Vandaag gaat het dan echt beginnen: een maand vegetarisch eten.

Ik zal meteen eerlijk zijn: ik doe dit niet omdat ik het zielig vind voor de dieren. Natuurlijk ben ik tegen het opsluiten in te kleine ruimtes en een slechte behandeling van dieren, dat is volgens mij iedereen. Maar ik kom uit een dorp en een familie waar boeren heel goed voor hun dieren zorgen, dus ik weet dat het ook anders kan.
Ik denk dat het al zou schelen als iedereen zich bewust is van de hoeveelheid vlees die wij eten. 100 tot 150 gram bij het avondeten is meer dan genoeg, maar ik weet vanuit mijn werk dat er veel mensen zijn die daar flink boven zitten.
Ook zou ik na deze maand willen kijken of we over kunnen stappen naar biologisch vlees.
Het milieu vind ik ook een belangrijk punt, ik geloof dat als iedereen één keer per week vegetarisch eet, dit al een groot verschil zou maken. Dit bewustzijn en het laten zien van gemakkelijke en lekkere recepten is waarom ik deze blog online zet.

We hebben natuurlijk samen besloten om dit te doen, maar ik heb het idee dat het Maarten gemakkelijker af zal gaan. Ik heb er ook wel zin in, maar zie ook wel een paar dingen die moeilijk kunnen gaan worden.
Ik denk niet dat ik na een aantal dagen het vlees al ga missen, want zulke grote hoeveelheden eten we meestal niet. Ik denk wel dat koken een dingetje gaat worden. Ik ben namelijk degene die meestal kookt en als ik ga nadenken over wat ik wil eten in de avond, dan denk ik eerst: wat voor vlees heb ik zin in (of ligt er nog in de diepvries) en dan komt de rest.
Gelukkig heb ik van Maarten twee kookboeken met vegetarische recepten gekregen en daar stonden ook veel gemakkelijke en snelle recepten in, die hopelijk ook nog een beetje smaken. Helaas houd ik niet zo van bonen en Maarten niet van kaas, dus dat wordt nog wat. Ik ga wel gewoon kaas eten deze maand, ook al is dit niet volledig vegetarisch. Mogelijk kom ik hier later in de maand nog op terug.

We weten natuurlijk al een aantal weken dat we in oktober vegetarisch gaan eten en daarom probeerden wij het vlees uit onze diepvries grotendeels op te maken. Eerlijk gezegd ben ik ook gerechten gaan maken met vlees, die ik wel een beetje ga missen de komende tijd en in een restaurant heb ik nog een broodje hamburger besteld… Nu het nog kan..
Ik heb wel zin om nieuwe (vegetarische) gerechten uit te proberen en ben ook erg benieuwd hoe het zal gaan als we gaan uiteten. Er staan namelijk zeker drie etentjes gepland. Volgens mij zijn ze in de meeste restaurants niet echt creatief als het gaat om vegetarisch eten. Dus hier zal ik ook over schrijven en foto’s van maken als ik, mogelijk een beetje jaloers, zit tussen de hamburgers van de vleeseters om mij heen.

Ook Maarten heeft getypt wat hij verwacht van deze maand en we zullen je in oktober op de hoogte houden via deze blog!

ps. weer een 'ps.' over de foto.. deze heb ik uiteraard niet zelf gemaakt, want ik heb niet zo'n fancy camera en bah (rode) ui..

Reacties