Eindelijk weer eens een post, mét recepten!


Hallo !
Het is al even geleden (zeg: een half jaar) dat ik iets op mijn blog heb geschreven, dus inmiddels zijn er aardig wat recepten bijgekomen die we hebben gegeten.
Want ja; wij eten nog steeds grotendeels vegetarisch. Inmiddels eten wij  1-2x per maand vlees denk ik. Dat is dan een zelfgemaakt broodje biologische hamburger of een enkele keer bij het uiteten.

Recentelijk hoor ik steeds meer in de (social) media over vegetarisch of zelfs veganistisch eten. Er zit momenteel ook een veganist in Utopia. Waarschijnlijk kijkt niemand Utopia 2, maar ik vond het toch wel leuk even te vernoemen. Ook was er recentelijk een documentaire op NPO2; Boter, kaas noch eieren.
Misschien dat alle berichtgevingen mij gewoon opvallen of er wordt echt meer over gepraat.
Ik merk dat ik onbewust (oké misschien af en toe een beetje bewust) ook mijn cliënten wijs op lekkere vegetarische opties. Want ook als diëtist is er denk ik een belangrijke taak voor het milieu en om te zorgen wat minder vlees eten. Ook de Gezondheidsraad beveelt aan om in vlees en andere dierlijke producten wat te minderen, gezien de gezondheidsrisico’s, maar ook voor het milieu.
Hopelijk zet ik mensen toch een beetje aan het denken, al lukt het maar om de porties iets te verkleinen of één keer per week vegetarisch te eten.Inmiddels zijn er ook wat mensen in mijn directe omgeving wie ik aan het denken heb gezet. Mijn moeder wil al lange tijd af en toe vegetarisch eten. Helaas gaat dat er bij mijn vader niet in, die zegt toch bij een vegetarische maaltijd: “en, waar is het vlees?” Maar ik blijf het gewoon af en toe proberen.
Een vriendin van mij, Sabine, is ook samen met haar man en zoontje vaker vegetarisch gaan eten. Al kan ik helaas niet zeggen dat dat door mij komt. Haar man heeft een congres gehad over duurzaamheid en gezien zijn jonge gezin is hij toch aan het denken gezet over de toekomst en de noodzaak van vlees.

Toch is er nog en leuk voorbeeld wat ik even wil noemen. Ik viel bijna van mijn stoel toen ik het hoorde. Toen ik begon met mijn blog, zei een andere vriendin, Celina, het volgende:
(screenshot)
Ja inderdaad: Zal aan je denken als ik mijn hamburger eet.
Diezelfde vriendin raakte lichtelijk in paniek toen ik zei dat ik haar favoriete pastasaus nu maak met vegetarische gehaktballetjes.
Tot gisteravond ik ineens deze berichten van haar kreeg op Whatsapp:
“Inge btw. Dit ga je nooit geloven hè. Echt helemaal omdat jij het deed en ik zei van wtf. Maar ik heb me echt echt echt verdiept in vegetarisch zijn. En ik heb besloten het te doen. Is gewoon ongezond wat er allemaal in vlees zit en geeft het mijn kind ook. Dus ben al een tijdje aan het opzoeken wat voor vervanging je moet eten. Maar ik heb besloten het te doen.”

Je kunt je misschien mijn verontwaardiging voorstellen.
Maar Celina: De volgende recepten zijn speciaal voor jou! Succes !

1. Gebakken rijst met cashewnoten
Dit recept komt uit Vegalicious van Alice Hart en vond ik erg makkelijk om te maken. Door de sesamolie, knoflook en sojasaus is het goed op smaak. Wij vinden dit allebei een aanrader, ook zeker omdat het zo snel klaar is. Ook kun je natuurlijk goed variëren met andere groentes en er een pepertje of wat sambal door te doen. Meestal nemen wij zilvervliesrijst, maar voor dit recept is Basmatirijst toch wat lekkerder.
Het recept vind je hier

2. Aubergine uit de oven
Ik weet niet meer waar ik dit recept heb gevonden, maar we hadden twee aubergines liggen en ik zocht op internet naar een recept om deze lekker uit de oven te maken.
De aubergines zijn heel lekker. Ik heb deze inmiddels al twee keer gemaakt, de tweede keer heb ik ook nog wat cherrytomaatjes in de oven erbij gelegd. Dat is ook wel een aanrader.
De eerste keer had ik wel een iets te scherp pepertje erop gelegd, maar gelukkig blust de yoghurt dat een beetje.
Wat ook wel fijn is, is dat het heel makkelijk is om dit gerecht te maken. Het duurt wel even in de oven, maar het kost verder weinig moeite.
Het recept vind je hier

3. Broodje vegetarische kroket

Geen recept, maar een aanrader qua vleesvervanging. Ik eet helemaal niet vaak een snack van een snackbar, maar een broodje kroket vond ik af en toe wel lekker. In vleeskroketten zit ook al veel verschil, de één is lekkerder dan de ander. Dat geldt voor de vegakroketten ook, maar we hebben er één gevonden! Die van de Aldi is wat ons betreft dus wel een aanrader als je een keer een ongezonde snack wilt, in de vorm van een broodje kroket.

4. Bloemkool uit de oven met linzen puree
Dit is echt een aanrader en vooral de bloemkool heb ik al vaak aanbevolen aan cliënten en familie. Vooral omdat veel mensen, ik ook, vinden dat bloemkool zonder saus niet echt lekker is. Dan zit er gewoon niet zoveel smaak aan.
Toch zorgen die sausjes vaak voor veel zout en vet en dit recept is dan wel een goede oplossing.
De bloemkool kun je zo groot kopen als je wilt, maar wij kregen met z’n tweeën één bloemkool wel op. De linzenpuree ziet er echt niet lekker uit, maar is heel lekker! 
Het recept vind je hier

5. Bulgursalade
Dit recept is eigenlijk een soort salade met allemaal dingen die we nog in huis hadden liggen. Dus eigenlijk kun je dit met alles maken wat je wilt; Couscous, pasta of rijst, maar ook in groentes kun je natuurlijk variëren. In dit geval had ik zelf een dressing gemaakt, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een kant-en klare variant. Ik vond deze salade wel geslaagd, mede door de partjes mandarijn en pinda’s, die gaven het wat zoetigheid en crunch. Mocht je nog leuke variaties hebben, laat het maar even weten.
Het recept vind je hier

Ik ben van plan om de komende tijd zo’n 1-2 keer per maand een blog te posten met recepten en tips qua producten en restaurants.
Hopelijk vind je dat nog steeds leuk om af en toe te lezen. 

Reacties