Vegamaand oktober

Mijn naam is Inge en samen met mijn vriend Maarten ga ik een maand lang vegetarisch eten. Van tevoren en tijdens deze maand (oktober) wil ik gaan bloggen om bij te houden hoe het ons vergaat. Ook Maarten zal af en toe laten weten hoe hij het vindt; Het was tenslotte zijn idee om hier een blog over bij te houden.

Waarom een maand lang vegetarisch?

Wij zijn beiden erg geïnteresseerd in eten; ik ben werkzaam als diëtist en Maarten doet veel aan hardlopen en probeert hierbij ook gezonde dingen te eten. Nu denk je misschien direct: “Oh nee, dit zijn van die healthy mensen, zo’n irritante fitgirl en -boy”. Dat valt gelukkig wel mee, ik weet precies wat gezond is, maar zoals je de komende weken zult zien houden wij ook van eten wat misschien niet altijd even gezond is.
Wij proberen momenteel één keer per week wel vegetarisch te eten en zijn wel benieuwd of het ons zou lukken om dit een hele maand te doen. Ik vraag mij af of we hierbij problemen tegen gaan komen, want: Zijn er genoeg lekkere en makkelijke gerechten te vinden? Krijgen wij geen tekorten? En: Ga ik het vlees niet heel erg missen?
Ik moet hierbij wel eerlijk vertellen dat ik niet denk dat ik vegetariër ga worden. Wij eten geen grote lappen vlees, maar ik hou teveel van kip, hamburgers en bacon om helemaal te stoppen met vlees eten. Toch wil ik het wel een maand proberen.

Wij zullen allebei beginnen met op te schrijven wat wij verwachten en vervolgens hoe het ons vergaat in deze maand.
Ik ben ook wel heel benieuwd naar de verschillende vleesvervangers die verkrijgbaar zijn, want daar let ik nu nog niet veel op. Naar mijn idee bevatten de kant- en klare vleesvervangers vaak veel zout en vet en zijn deze producten ook hartstikke duur. Ik zal daar gedurende de maand wat vergelijkingen van maken en het belangrijkste is natuurlijk: smaakt het ook lekker?
Ook zal ik foto's en recepten toe gaan voegen van de gerechten die ik maak. Dit zal grotendeels van de warme maaltijd zijn, want mijn ontbijt en lunch zijn heel saai: brood met beleg. Al zal dat in oktober natuurlijk niet met kipfilet zijn. Hopelijk kan ik jou zo ook wat inspiratie geven als je een keer vegetarisch wilt eten.

Mijn doel van de blog is eigenlijk om bij te houden hoe het ons vergaat, omdat ik daar wel echt benieuwd naar ben. Ook wil ik laten zien dat het echt niet nodig is om elke dag vlees te eten, want ook al zou ik niet vegetariër kunnen worden, ik vind het voor het milieu wel belangrijk om in ieder geval één keer per week vegetarisch te eten.

p.s. Ik heb maar een plaatje van tofu toegevoegd, maar als ik dat zie krijg ik niet direct zin om vegetarisch te eten. Al zal het best lekker zijn als je weet hoe je dat moet bereiden. Toch stoort het korianderblaadje mij het meest, want dat vind ik dan echt niet te eten. bah, wie vindt zeep nou lekker? 

Reacties