Boodschappen doen en stremsel



Onze eerste week van de vegamaand zit er al bijna op!
Hieronder laat ik je weten hoe het boodschappen doen ons vergaan is, het nieuws van deze week dat vegetarische kipstuckjes een andere naam moeten krijgen en tot slot een stukje over stremsel.

Onze eerste week is mij tot nu toe reuze meegevallen, omdat we van tevoren al een aantal recepten hadden opgezocht. Morgenvroeg zal ik een overzicht van de gerechten van afgelopen week online zetten, met de recepten erbij. Zodat je de recepten die goed bevallen zijn kunt namaken.
Ook waren er van de week vegetarische vleesvervangers in de aanbieding bij de AH, dus dat scheelt weer qua kosten. ;)
Aan het einde van de maand zal ik even een overzicht maken van de vleesvervangers, waarbij ik aangeef of ze lekker zijn en natuurlijk of ze voldoen aan de aanbevelingen. Ik vind het wel een fijn idee om te weten welke producten ik kan kiezen om toch genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.

Boodschappen
We hebben vandaag boodschappen gedaan bij de Lidl en dat bracht mij op het idee om ook even te laten weten hoe het is om boodschappen te doen voor een vegetarische voeding.
Bij de Lidl halen we één keer per maand heel veel goedkope producten, als wasmiddel, diepvriesgroentes en melkproducten. We waren ook op zoek naar vegetarische producten vandaag. Als je weleens in de Lidl bent geweest, weet je dat ze vaak hele grote koelkisten hebben met vlees en vis. Een klein vakje in zo’n koelbox was ingericht voor vleesvervangers, maar deze was helemaal leeg! Ook was er geen tofu, tempé of iets anders te vinden helaas. Wel natuurlijk héél veel vlees, dus dat viel even tegen.
Gelukkig valt dit in andere supermarkten wel mee. Bij de Albert Heijn en COOP is er bijvoorbeeld veel keus. Bij de Dekamarkt was er ook een merk vleesvervanger in de aanbieding, maar omdat de winkel bij ons in de buurt zo klein is, was het niet op voorraad. Helaas.

Vleesvervangers
Afgelopen week was er veel gedoe in de media, omdat de Vegetarische Slager de productnamen moet aanpassen van het NVWA, want deze zouden misleidend zijn. (nu.nl vegetarische slager) Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet echt. Aan de ene kant vind ik het wel gek dat vleesvervangers de namen als ‘kipstuckjes’ en ‘gerookte speckjes’ gebruiken, want als je geen vlees wilt eten, waarom zou het dan moeten lijken op en klinken alsof je wel vlees eet? Al maakt dit het misschien wel gemakkelijker om gerechten te maken, want in plaats van kipstukjes kun je dan de kipstuckjes pakken.
Ik vind het raar dat mensen de verpakkingen misleidend vinden, want het kan in een supermarkt niet missen dat je bij het vegetarisch vak staat te kijken. De verpakkingen hebben vaak een andere kleur en het is niet zo dat de kipstuckjes tussen de ‘echte’ kip in ligt. Ook staat er ‘vegetarisch’ op de producten.
De vraag die ik dan ook heb; Is het echt zo erg om dan (als je een keer niet goed kijkt) per ongeluk het vegetarisch gehakt te hebben gepakt? Het is niet dat je dan ziek wordt of zo.
Al met al, vind ik het maar raar, want het verschil is echt wel te zien en wat is nou het probleem?

Stremsel
In principe hebben wij bij aanvang van deze maand besloten om gewoon kaas en kwark te eten, maar we waren toch wel benieuwd of het gemakkelijk is om hier een vegetarische variant van te vinden.
We hebben vorige week de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde gezien over stremsel. Stremsel zorgt ervoor dat melk samenklontert tot kaas en dit wordt in Nederland grotendeels gemaakt van één van de magen van een kalf. Hiervoor moet een kalf dood, dus vegetarisch kun je dat eigenlijk niet noemen. Ze vertelden in de aflevering dat in de landen om ons heen voornamelijk microbieel/vegetarisch stremsel wordt gebruikt, maar in Nederland wordt vastgehouden aan (niet vegetarische) tradities. Stremsel wordt ook gebruikt voor het binden van kwark.


Het is in supermarkten best lastig om vegetarische kaas en kwark te vinden. Soms staat er een vegetarisch logo op, maar meestal staat op de ingrediëntenlijst gewoon ‘stremsel’. Naar mijn idee is dit dan vaak dierlijk stremsel, maar helemaal zeker weet je het dan niet.
Ik ben dus letterlijk in een aantal supermarkten, als één of andere gek, álle verpakkingen van verschillende kaasmerken gaan bekijken. Ik ben bij de AH, COOP, Dekamarkt en Lidl geweest. Bij de Dekamarkt heb ik even een foto gemaakt het grote vak vol met verschillende kaasmerken. Toch heb ik maar één (DUUR) merk gevonden, waar op de ingrediëntenlijst ‘vegetarisch stremsel’ staat.
Best lastig dus als je dit ook graag vegetarisch wilt kopen.







Wat betreft de kwark; Maarten eet meestal de Franse kwark van het eigen merk van AH. Hier staat niet op of het vegetarisch stremsel is of niet. Op Google heb ik de vraag nog ingevoerd, hier zijn meer mensen benieuwd naar blijkbaar, maar ik kon het antwoord niet vinden. Dus heb ik zelf de AH maar even gemaild.  Zie onderstaande reactie:



Al met al zijn er dus best vleesvervangers en vegetarische kaas en kwark te vinden, het is alleen soms even zoeken. 

Reacties