Gerechten van week 1



dag 1 - Spinazielasagne met champignons (uit het boek ‘Slechts 5 ingrediënten vegetarisch)
Ik ben sowieso al niet zo’n fan van lasagne, maar naar dit gerecht was ik wel benieuwd. Het komt uit het boek ‘vegetarisch – slechts 5 ingrediënten’ en Maarten heeft het gemaakt. Hij heeft wel minder kaas gebruikt dan de bedoeling was, want hij houdt niet zo van kaas. Er zit wel monchou in en bij mijn helft zit wat geraspte 30+ kaas. Hierdoor was bij mij de lasagne aan de bovenkant wel gaar, bij dat van maarten was het nog knapperig ;). Al met al vond ik het een beetje tegenvallen. Door de monchou was het een soort spinazie a lá crème met champignons en lasagnebladen geworden. Ook heeft Maarten voor een keer het recept precies aangehouden en niet zelf meer kruiden toegevoegd. Wij vonden het hierdoor een beetje flauw smaken.
- het recept vind je hier


dag 2 - Vegetarische balletjes (van Vivera) met rijst, mojo rojo en salade
Dit gerecht heb ik zelf een beetje bij elkaar bedacht. We hadden zin in rijst en hadden vegetarische balletjes gekocht in de supermarkt. De mojo rojo hebben wij leren maken toen wij op vakantie waren op Lanzarote. Meestal hebben wij ‘gewone’ zilvervliesrijst, maar we waren wel benieuwd naar deze met quinoa en granen. Dit gerecht vonden we allebei heel lekker. Het was snel klaar, ziet er kleurrijk uit en smaakt een beetje pittig door de mojo rojo. Ook de balletjes vonden wij een succes, dit is wel een goede vleesvervanger en zou ook lekker zijn door een tomatensausje bij pasta bijvoorbeeld.
- het recept van de mojo rojo vind je hier -


dag 3 – Tomatensoep met foccaciabrood en pannenkoeken
Ik vind soep maken altijd erg leuk om te doen en er liggen ook altijd een aantal porties soep in de diepvries. Er ligt momenteel nog een portie linzensoep in, maar we weten niet zeker of wij daarvoor runderbouillon hebben gebruikt, dus maakte ik maar opnieuw een soep.
Soep zelf maken is hartstikke makkelijk en wij vinden dit allebei erg lekker. Deze keer had ik er foccaciabrood met knoflook bijgehaald als voorgerecht. Daarna hebben we pannenkoeken gegeten met allebei ander beleg. We eten altijd meergranenpannenkoeken en bij Maarten doe ik altijd nog tijdens het bakken een eetlepel havervlokken erop. Ik vind het lekker met jam en suiker of stroop en Maarten at ze deze keer met cottagecheese.
- het recept voor de tomatensoep vind je hier


dag 4 – Maaltijdsalade (inge) en uiteten bij wok (maarten)
Op woensdag werk ik altijd tot laat. Tussendoor heb ik dan geen tijd om te eten, dus eet ik vaak een maaltijdsalade. Meestal haal ik de kipsalade bij de AH, maar deze maand koos ik natuurlijk voor een andere. Ze hebben gelukkig een aantal keuzes, maar omdat ik wist dat wij één komende dagen nog falafel gingen eten, nam ik niet die salade. Ik koos voor de salade met geitenkaas. Deze vond ik wel lekker, dus mogelijk ga ik deze in de toekomst vaker nemen op de woensdagavond.
Maarten had verjaardag van zijn vader en zij zijn met het gezin gaan uiteten bij de wok. Hij vond het wel oké, maar gaf aan alleen witte rijst te kunnen eten, omdat door de rest vlees zat verwerkt.
Bij de sushi stond ook niet aangegeven wat erin zat, hierdoor zou het gokken zijn geweest wat wel of geen vis bevatte. Daardoor heeft hij gekozen voor tofu met groentes en woksaus. Al weet je bij een woksaus natuurlijk ook niet zeker of het vegetarisch is.

dag 5 – Zoete aardappel, geitenkaas, vegetarische hamburgers (van Garden Gourmet) en bietjes
De vegetarische hamburgers zag ik liggen in de supermarkt en ik heb hiernaast ook even een foto toegevoegd van hoe deze uit de verpakking komen. Echt bizar dat ze zoveel lijken op échte hamburgers. Wat nog raarder was; ze roken ook naar vlees toen ik ze in de pan deed. Ik denk dat je met de smaak ook nog wel iemand voor de gek kan houden door het op een broodje te doen en te zeggen dat het vlees is.
Het smaakt dan wel naar zo’n goedkope hamburger uit de diepvries.

Wat vooral bij dit gerecht een succes was, was de zoete aardappel met geitenkaas. Het ziet er mooi uit, kost nauwelijks moeite en is echt heel lekker. Ik heb er niet zoveel geitenkaas in gedaan en meer was ook niet lekker geweest denk ik. Ik had geen zin om weer een salade te maken of groentes te koken, dus heb ik een potje bietjes erbij gezet. Ik weet niet of dit raar is, maar wij eten dit altijd koud.
Bij elkaar was het een lekkere maaltijd en de hamburgers zou ik ook zeker wel aanraden. Ook de mojo rojo (van dag 3) zou hier wel lekker bij smaken.

- het recept voor zoete aardappel met geitenkaas vind je hier -


dag 6 – Wraps met spicy falafel (van Garden Gourmet) en zelfgemaakte aioli
Ik heb meestal op de vrijdag niet veel zin om nog heel lang in de keuken te moeten staan. De falafel was deze week in de aanbieding en ik nam deze keer de spicy variant mee. Wij vinden het altijd wel lekker om falafel in een pitabroodje of wrap te eten en deze keer koos ik voor een wrap.
Wij hebben in het verleden vaker falafel gegeten van andere merken en hebben het ook een aantal keer zelf geprobeerd te maken, dus wij weten hoe dit normaal gesproken smaakt. Deze zou ik echt niet omschrijven als ‘falafel’, het smaakte meer naar groenteballetjes dan naar kikkererwten met tahin en kruiden. Ook was het ábsoluut niet spicy en ik kan het weten, want mijn tolerantie voor pittig eten is echt belachelijk laag. Ze smaakten best lekker hoor, maar niet wat wij ervan verwacht hadden. Ik vind het wel leuk om af en toe zelf een sausje te maken en de aioli smaakte erg lekker erbij, maar je kunt natuurlijk ook gewoon knoflooksaus erbij eten.
De feta die wij er bij deden was trouwens ook vegetarisch. Al met al een gemakkelijk en lekker gerecht, maar de volgende keer maken of halen wij andere falafel.
- het recept van de aioli vind je hier -


dag 7 – Vegetable coconut curry
Een collega van Maarten raadde dit recept aan en zij heeft een foto gemaakt van het recept uit een kookboek. Dit kookboek heeft de fantastische titel "the Hairy Bikers' Great curries".
Het kostte Maarten meer tijd dan hij dacht, dus we aten zo’n half uur later dan was gepland, maar dat was het volgens mij wel waard. Het was volgens ons idee wel een beetje te waterig, dus wij hebben het nog wat dikker gemaakt met maïzena. Ook heeft Maarten er nog wat linzen doorheen gedaan en in plaats van alleen de bloemkool, heeft hij een diepvriesmix van bloemkool, broccoli en wortel erdoor gedaan.

Al met al vond ik het heel erg lekker en zou ik het zeker aanraden. Maarten had het graag iets kruidiger en pittiger gewild. Voor een volgende keer voegen wij wat meer kruiden toe.
Wij hebben dit gerecht gegeten met zilvervliesrijst.
- het recept vind je hier -

Reacties

  1. De foto's zien er mooi uit, zeker de moeite waard om een keer te maken 😀

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten