Gerechten van week 2



dag 8 -
 Vegetarische Turkse Pizza met groentes

Wij gaan weleens naar een snackbar en als Maarten dan een kapsalon haalt, bestel ik vaak een Turkse pizza (Lahmacun). Deze bestel ik dan altijd met salade erin en zonder kebab.
Ook heb ik weleens de diepvriesvariant in de supermarkt gekocht om vervolgens thuis af te bakken en ook weleens helemaal zelf gemaakt. Helemaal zelf maken is echt teveel moeite en de diepvriesvariant (niet vegetarisch) was niet echt lekker.
Op zondag hadden wij weinig zin om te koken en gingen we op goed naar een vegetarische variant. Helaas was er weinig keus en leek de rest ons niet lekker. We zagen toen de vegetarische Turkse pizza’s liggen. Deze hebben wij thuis afgebakken en belegd met sla, komkommer, tomaat, paprika, feta en natuurlijk knoflooksaus. Zoals je op de foto’s ziet, heb ik het ook nog in een aluminium gepakt, zoals het ‘hoort’.
We vinden dit allebei wel echt een aanrader. Ik vind deze variant ook veel beter dan de niet-vegetarische variant uit de diepvries. Het enige nadeel was, dat wij twee stuks hadden en dat was echt niet voldoende. Dus de volgende keer nemen we er wat meer mee ;)

dag 9 - Spaghetti met vegaballetjes en saus
Deze pasta met saus en balletjes maak ik heel vaak, maar dan met gehakt. Dan bak ik het gehakt rul of ik maak er zelf gehaktballetjes van. Deze keer heb ik de kant-en-klare vegetarische balletjes van Garden Gourmet. Deze zijn ons echt heel goed bevallen. Ze hebben van zichzelf al heel veel smaak, al waren ze wel iets te zout naar ons idee. Ik vond ze erg goed passen bij dit gerecht en denk ook zeker dat we dit in de toekomst ook nog zo zullen eten.
- het recept vind je hier -

dag 10 - Basmatirijst met roerei, groentes en woksaus
Ik gebruik vaak van deze woksausjes, omdat er maak een klein beetje in hoeft. Hierdoor wordt het dus niet, in vergelijking met veel andere sausjes, heel zout.
We hadden geen vleesvervangers meer, dus vandaar dat ik nu een aantal eieren heb toegevoegd. Het ziet er niet zo kleurrijk uit, maar was zeker wel lekker. Ook omdat de taugé nog knapperig en de broccoli kort gebakken was.
- het recept vind je hier -


dag 11 - Aardappelpartjes met diepvriesgroentes en Spinazie kaas filet van Vivera
Weer een dag dat we niet echt zin hadden om iets moeilijks te maken (eigenlijk hebben we dat nooit, maar dit was wel heel basic). We hebben aardappelpartjes uit de diepvries gemaakt in de airfryer. De groentes en vleesvervangers hebben we gebakken in een beetje olijfolie. Maarten had geen spinazie kaas filet, omdat hij echt niet houdt van kaas. Hij had groenteballetjes van de Ikea.
Heel makkelijk, maar wel gewoon lekker. Een recept leek mij hierbij ook niet echt nodig.

dag 12 - Lunch : Boerenomelet
Ik ben op donderdag met mijn moeder gaan lunchen in Arnhem en ik had niet gedacht dat dit een probleem zou zijn. Op de kaart stonden zelfs groene blaadjes bij vegetarische gerechten, dus ik dacht; ik zit hier goed. Het waren niet extreem veel keuzes, maar dat maakt op zich niet uit.
Ik zag ook een sandwich met kaas staan waar een groen blaadje achter stond, dus ik vroeg voor de zekerheid nog even of dit wel vegetarische kaas was. Ik schaamde mij wel een beetje om dit te moeten vragen, want het stond er toch al achter, maar toch voor de zekerheid… Meneer ging het even navragen en je gelooft het niet, maar het was dus géén vegetarische kaas. Heel handig dus van die vinkjes bij de vegetarische gerechten.
Hierdoor kon ik nog kiezen uit soep, salade met geitenkaas (niet gevraagd of dit vegetarisch was) of een boerenomelet. Ik koos dus voor de boerenomelet van 3 eieren met gegrilde groenten en stukjes kriel. Dit was erg lekker, al vond ik het wel jammer dat er alleen maïsbrood was. En.. mijn moeder koos voor de kroketten en die zagen er ook wel erg lekker uit.

Avondeten: Vegetarische kipstuckjes met groentes, penne en woksaus
Weer de woksaus, want er zit toch voor drie dagen eten aan saus in. Ik zag de kipstuckjes liggen en deze leken zoveel op gebakken kip, dat ik wel echt benieuwd was. Wat ik zelf ook heel fijn vond, was dat ik normaal gesproken mijn handen echt 20x was als ik met kip bezig ben. Bacteriën verspreiden zo snel en elke keer als ik iets moet pakken tijdens het snijden of de kip in de pan doe, dan was ik weer even mijn handen. Ook probeer ik dan heel erg alles aan de kant te leggen wat in aanraking is geweest met de kip. Dit was dus al heel relaxt bij de vegetarische variant.
Het gerecht zou je qua uiterlijk zo voor een vleeseter neer kunnen zetten en je zult denken dat het kip is. Helaas smaakte het iets minder. Ik vond de combinatie van alles bij elkaar wel lekker, maar bij een hap met alleen kip, smaakt het toch een beetje gek. Met een goede saus en in een goed gerecht zijn ze dus wel aan te raden, maar anders kun je misschien beter voor een andere vleesvervanger kiezen.
- het recept vind je hier


dag 13 - Linzensoep
Helaas hier geen foto of recept. De soep zat al even in de diepvries en wisten niet eens meer wie van ons deze heeft gemaakt. We wisten dus ook niet meer hoe deze gemaakt is. We zullen nog wel wat soepjes maken deze maand en daarvan zullen we dan ook zeker de recepten online zetten.
De foto was ook nogal mislukt en het zag er echt vies uit op de foto.
We houden allebei erg van soep en deze maaltijdsoep is ook fijn om in de diepvries te hebben, voor als je geen zin hebt om te koken. Door de linzen vult het erg en is het een volwaardige maaltijd.

dag 14 - Chili sin carne
Geen chili ‘con’ maar ‘sin’ carne. Want er zit natuurlijk geen vlees in. Ook al ben ik niet zo’n liefhebber van bonen, dit gerecht is toch wel een aanrader als je een keer geen vlees wilt eten. Maarten had zin om te koken en wij hebben dit gegeten met rijst, maar je kunt het natuurlijk ook met rijst, aardappelen of een salade eten.
We hebben, zoals je in het recept ziet, meteen een flinke portie gemaakt. Er zitten nog twee porties in de diepvries, dus je zult de chili sin carne nog wel een keer voorbij zien komen deze maand.
- het recept vind je hier


Reacties