Gerechten van week 3




dag 15 - Maaltijdsalades
Op de zondag hebben we allebei een maaltijdsalade gegeten. Maarten had de bietenfalafel variant met bulgur en ik de geitenkaas met pasta van de Albert Heijn. We hadden echt geen zin om te koken en dan zijn dit wel goede varianten van kant-en-klaarmaaltijden. Eerlijks gezegd, vind ik zelf de salade met gegrilde kip het lekkerst. 

dag 16 - Groenteplaat met couscous en salade
Ik had vandaag wel zin om een keer iets anders te maken. Door de bladerdeeg misschien niet het aller gezondste gerecht, maar wel veel groentes en het belangrijkste; heel erg lekker! 
Het recept is geïnspireerd op een recept uit de Allerhande. Zij gebruiken gegrilde groentes uit de diepvries, maar deze zijn vaak best vettig en zelf grillen kost niet veel tijd en is ook best leuk om te doen. De groenteplaat werd ook gezien als de hoofdmaaltijd, maar dat leek mij niet echt volwaardig of überhaupt voldoende, dus heb ik er wat couscous en een salade bijgemaakt. 
- het recept vind je hier

dag 17 - Frietjes met gebakken groentes
Voor de dinsdag had ik allemaal recepten bedacht, maar we hadden blijkbaar minder in huis dan ik dacht en ik had geen zin om nog boodschappen te doen toen ik thuis kwam van werk.
Ik heb daarom frietjes uit de airfryer gemaakt en heb hier wat groentes bij gebakken die we nog hadden liggen. Deze groentes maak ik wel vaker zo, maar dan met rijst of pasta erbij en vlees of een vleesvervanger. 
Niet echt een volwaardige voeding voor mij dus. Maarten sport altijd op dinsdagavond en had van tevoren nog een beetje groenteplaat gegeten en at toen hij thuiskwam ook frietjes met gebakken groentes. Hij deed hier ook nog wat groenteballetjes uit de diepvries bij, maar die vind ik niet echt lekker.
- het recept voor de gebakken groentes vind je hier -

dag 18 - Chili sin carne op een wrap met salade (en kaas)
Op de woensdag hadden we allebei zin in een wrap en we hadden van vorige week nog chili sin carne in de diepvries liggen. We hebben deze opgewarmd en hebben hier nog wat salade bij ingedaan. Maarten had een salade gemaakt van sla, komkommer en augurk. Ik had er ook nog wat geraspte kaas bij. Heel fijn om wat gerechten in de diepvries te hebben liggen, want het eten was echt binnen 10minuten wel klaar. 
- mocht je het recept van de chili sin carne hebben gemist vorige week; deze vind je hier -

dag 19 - Stamppot andijvie met vegetarische speckjes
Wij houden allebei absoluut niet van gekookte aardappelen, zoals je misschien gezien hebt afgelopen weken. Het enige wat wij echt lekker vinden is andijvie stamppot en dat maak ik daarom ook wel geregeld. Maar ja, wat is een andijviestamppot zonder spekjes? Dus we kochten deze keer de vegetarische variant van de ‘Vegetarische slager’ de ‘speckjes gerookt’. 
In de verpakking zag het er echt nog niet lekker uit, maar na het bakken leek het best oké. Het komt niet echt in de buurt van echte spekjes, want die zijn natuurlijk wel heel zout en vet, maar ze waren echt goed te eten. Ik zou deze zeker aanraden als je een keer zin hebt in een vegetarische variant. 
In het recept en op de foto zal je zien dat bij mijn stamppot de verhouding van groentes en aardappel misschien iets anders ligt dan bij andere recepten die weleens voorbij komen. Wij vinden het allebei lekker als er veel groentes bij zitten. 
- het recept van de stamppot vind je hier -

dag 20 - Tempé met volkoren penne, groentes en pesto
Op de vrijdag helaas een wat minder geslaagd recept. Ik had zelf nog nooit tempé gehad en was wel erg benieuwd, maar ik deed de verpakking open en de geur is echt uhm.. bijzonder. Tempé is gefermenteerde soja en zo rook het ook. Heel muffig, maar ik hoopte dat dit bij het bakken wat minder zou worden. Helaas rook het bij het bakken nog precies zo en nog erger: het smaakte ook zo. 
Ik heb twee happen gehad en heb toen een tosti gemaakt. Maarten vond het ook sterker smaken dan hij zich kon herinneren en het was ook niet zijn favoriet, maar hij heeft het wel opgegeten.
Mocht je een liefhebber zijn van tempé dan is het vast een goed recept, want de rest smaakte best oké (als het niet te dicht bij een stukje tempé had gelegen). 
- het recept vind je hier

dag 21 - Den Haag
Op zaterdag en zondag hebben wij gegeten in Den Haag. We waren een weekend weg om in Scheveningen naar de musical de Lion King te gaan (echt een aanrader!)
Lekker even een weekend uitgebreid ontbijten bij het hotel en lunchen en uiteten in de stad.

Ontbijt – Het ontbijt was natuurlijk iets anders dan wij normaal gesproken zouden doen; geen bacon bij het eitje en geen ham bijvoorbeeld. Gelukkig hadden ze best wat keus: heel veel broodjes en vers brood, verschillende varianten van ei, diverse kaassoorten (weet alleen niet of dit vegetarische kaas was) en natuurlijk zoetigheid. Ook konden we kiezen voor yoghurt en kwark en ze hadden zelf rekening gehouden met een aantal allergieën. Zo waren er toetjes op basis van soja en glutenvrije producten (verpakt). 

Lunch ­: Met de lunch hebben we gegeten bij de Happy Tosti in Den Haag. Maarten had een panini met mozzarella, gedroogde tomaatjes en humus en ik had een tosti geitenkaas met appel, walnoot en een honing-dillesaus. Echt een aanrader om hier te gaan eten, want het is een leuk tentje (met schommels bij elke tafel!) en lekkere broodjes. Al vond ik warme appel op de tosti niet echt lekker.

Avondeten : We waren allebei nog niet eerder bij een vegetarisch restaurant geweest, maar we hadden hier al wel hoge verwachtingen van. In andere restaurants is het vaak niet echt origineel voor vegetariërs, dus bij een vegetarisch restaurant verwacht je dan wel iets meer. 
We zijn gaan eten bij Hortus en dit is echt een aanrader, ook voor de vleeseters! (je krijgt natuurlijk geen vlees, maar het is echt heel lekker)
Het idee is dat er geen voor- of hoofgerechten zijn, maar het zijn allemaal iets kleinere gerechtjes, waarbij je zo’n drie gerechten per persoon besteld en deze kan je dan eventueel delen. Dat laatste hebben wij natuurlijk gedaan. De volgende gerechten hebben wij besteld:
- Carpaccio van bietjes met champignons 
- Tom Kha Tofu (Thaise soep met kokosmelk en stukjes gemarineerde tofu)
- Saté met brood 
- Pom (Surinaamse ovenschotel met rijst en bruine bonen)
- Ratatouille
- Panna Cotta (suikervrij met vers fruit)
Het was echt een gezellig restaurant, met leuk personeel. Het eten was heel lekker gekruid en we hebben ook echt bijzondere dingen gegeten. Dus als je in Den Haag bent, dan is dit wel een goede optie.

Reacties