Mojo rojo saus met vegetarische balletjes, rijst en salade



Mojo Rojo

Dit recept hebben wij leren maken op Lanzarote. Er was bij het zwembad een kleine demonstratie van iemand die liet zien hoe je deze rode saus moet maken. Het is zo pittig als je zelf wilt en ook al houd ik niet zo van pittig eten, ik vind dat hier wel wat smaak in moet zitten, dus ik maak deze saus als volgt:
ingrediënten
- 2 rode paprika’s                            - flinke scheut olijfolie
- 2 (grote) teentjes knoflook     - scheutje (rode wijn) azijn
- 1 rode peper                                  - peper en zout
- 1 theelepel komijnpoeder       - paprikapoeder
- 1 theelepel korianderpoeder - eventueel een stukje brood

Pel de knoflook, haal de pitjes uit de peper en paprika (je kan bij de peper erin laten zitten als je van echt pittig houdt) en snijd het in stukken.
Doe de knoflook, peper, paprika en de rest van de ingrediënten in een plastic beker en mix met een staafmixer tot een saus. Dit hoeft niet helemaal glad te zijn, maar zorg wel dat je geen grote stukken knoflook of peper erin hebt zitten.
Ik begin vaak eerst met een halve peper en proef dan of het pittig genoeg is. Mocht het toch per ongeluk iets te pittig zijn geworden dan kan je er een stukje brood in doen en dit mee blenden.

Wij hebben dit gegeten bij vegetarische balletjes, rijst en salade. De balletjes heb ik in een pan aangebakken met een halve courgette en twee tomaten in een eetlepel olijfolie. Dit heb ik gebakken tot de balletjes warm waren en de tomaat uit elkaar viel.
De rijst heb ik volgens de verpakking gekookt en de salade was simpel wat sla met komkommer, tomaat en augurk. Ik heb bij dit gerecht één eetlepel mojo rojo gehad. Maarten houdt van wat pittiger, dus die had wat meer.


Reacties