Einde van de vegamaand


Onze vegetarische maand zit er inmiddels al meer dan een week op en het leek mij wel leuk om te laten weten hoe het ons is vergaan en wat Maarten en ik ervan vonden.

Ook denk ik dat er een aantal mensen wel benieuwd zijn of we nog steeds vegetarisch eten óf dat we juist heel veel vlees zijn gaan eten de afgelopen dagen.
Je leest het hieronder:

Maarten:
Hoe is het gegaan?
Zoals ik in het begin had aangegeven had ik weinig problemen verwacht. Dit bleek gelukkig ook zo te zijn. De afgelopen 5 weken ben ik van 3-4 keer per week hardlopen naar 5 keer per week gegaan zonder grote problemen. Ik ben wel een dikke week ziek geweest, om eerlijk te zijn twijfelde ik toen wel of dit met het vegetarische eetpatroon te maken zou kunnen hebben maar achteraf denk ik van niet.
Ik mis het vlees absoluut niet, af en toe moet je wel wat meer moeite doen om buitenshuis lekker eten te vinden maar dit is niet onoverkomelijk. Qua eten heb ik gemerkt dat ik nu veel meer groente ben gaan eten, dit lijkt me harstikke positief. Ondanks vleesvervangers liggen er naar mijn idee wel minder eiwitten op het bord maar ik heb niet het idee dat ik hieraan tekort kom. Wat de toekomstplannen hiermee zijn komt hieronder nog aan bod.

Inge:
Hoe is het gegaan?
Zoals ik bij de verwachtingen heb aangegeven, had ik er wel zin in, maar zag ik er ook een beetje tegenop. Vooral het vinden van lekkere recepten die ook snel klaar zijn, leken mij lastig.

Toch is dit allemaal erg meegevallen. Zoals je kunt zien bij alle recepten die ik gepost heb, waren ze allemaal snel klaar. Ook waren de meeste vleesvervangers goed te eten (op de tempé na).
Ik heb dus het eten van vlees niet gemist. Al was het in sommige gevallen bij het uiteten nog wel lastig.
Het ontbijt en de lunch waren voor mij al niet echt een probleem, omdat ik meestal niet kies voor vleeswaren. Bij het avondeten hebben we wel vaak gekozen voor een kant-en-klare vleesvervanger. Deze waren wel redelijk zout, maar er zijn vaak wel extra ijzer en vitamines aan toegevoegd.
Ik wil volgende week nog even een blog plaatsen met de vergelijking tussen verschillende vleesvervangers zodat je kunt zien welke een goede keus zijn en welke niet.

Ik heb afgelopen maand ook een aantal keer de Eetmeter van het Voedingscentrum op mijn telefoon bijgehouden. Hierdoor kun je per dag kijken of je voldoende micro- en macronutriënten binnen krijgt.Voor mij zijn de eiwitten wel een aandachtspunt. Op het moment dat ik twee keer per dag een melkproduct neem en ’s avonds een maaltijdvervanger met eiwitten of een ei bij de lunch, dan gaat het wel goed. Toch vergeet ik vaak één keer het melkproduct te nemen en dan neem ik onvoldoende.
De vitamines en mineralen gaan wel goed, dit komt ook door de maaltijdvervangers waar dit extra aan toegevoegd zit.

Eten we nu nog vegetarisch?
Tromgeroffel…



Het antwoord hierop is; JA, grotendeels.
We hebben inmiddels wel snoepjes en koekjes gehad met gelatine erin. Ook neem ik weer de ‘gewone’ kaas en kijk ik hierbij niet wat voor stremsel erin zit.
Toch hebben we nog geen vlees gegeten. Een aantal mensen die dit al weten, vroegen aan ons waarom niet, maar wij zien het eerder andersom nu: waarom wel?
We willen nu eigenlijk eten zoals mijn broertje dat doet: Grotendeels vegetarisch, maar het wel nemen als je een keer écht zin hebt in een burger of een stuk kip. Ook bij het uiteten is het wel afhankelijk van de vegetarische opties. Het is dus niet dat ik nooit meer vlees eet, maar als ik het dan eet, dan moet het wel echt lekker zijn en niet omdat het erbij ‘moet’.
Ik wil de komende tijd even hoe dit gaat, ook om te kijken of ik blijf voldoen aan alle aanbevelingen. Mogelijk dat ik over ga stappen naar één keer per week vlees en de andere dagen zoveel mogelijk zonder.

Wat gebeurt er nu met de blog?
Ik wil de blog in principe wel aanhouden en laten zien wat wij eten. De recepten zijn grotendeels makkelijk en snel te bereiden en ik denk dat daar altijd wel vraag naar is. Ook vind ik het zelf wel leuk om de komende tijd bij te houden en vooral ook nog wat informatie te plaatsen over gezonde voeding en het gezond vervangen van vlees. Wie weet komt er nog wel een keer een andere challenge.



Reacties