Gerechten van week 4



De laatste week van onze vegetarische maand. Ik zal in de loop van de week ook nog een blog posten hoe wij deze maand hebben ervaren. Deze week in ieder geval niet veel gekookt, maar wel lekker gegeten!

Dag 22 – Den Haag
Lunch:  Op zondag waren we nog in Den Haag. In de middag hebben we geluncht bij de Yoghurt Barn. We hadden allebei een lunch menu en kregen daarbij een plak bananencake en een vers sapje (aardbei-sinaasappel!). Maarten koos daarbij voor een yoghurt met komkommer, olijfolie, pistachenoten, noten en peper en zout (bah). Ik koos een wat normalere optie: volle yoghurt met kiwi, agavesiroop, bastognekoekjes en kaneelsuiker. We vonden het allebei heel lekker en het was ook echt een leuke plek. Jammer dat dit nog niet in Arnhem gevestigd is.

Warm eten: Burgers bij Burgerz in Den Haag

In de middag gingen we naar de Lion King musical in Scheveningen en we waren pas om 18.45 uur klaar. We hadden daarom van te voren al uitgezocht waar we gingen eten; Burgerz. Hier was ik met een vriendin al een keer geweest, dus ik wist dat zij ook wat vegetarische opties hebben. Ik was wel erg benieuwd of deze net zo lekker zouden zijn als hun ‘echte’ hamburgers.
Maarten koos de Mean Chili Bean; Een burger van zwarte bonen met allemaal groentes, chili salsa en zure room. Ik nam de Stacked veggie burger; Gestapelde aubergine, courgette en andere groentes en geitenkaas op een broodje. Daarbij kozen we de knoflookfrietjes. Allemaal erg lekker! Dus echt een aanrader. Bij deze burgers mis je ook absoluut niet het vlees.


Dag 23 – Lunch en Vegetarisch worstjes met groentemix en aardappelbolletjes
Lunch:

Op maandag waren we rond lunchtijd weer in Arnhem waar Maarten een wrap heeft gehaald bij Cig kofte in Arnhem, waar ze ook vegetarische opties hebben. Niet echt mijn favoriet, maar Maarten vindt het lekker.
Ik had zelf een broodje van de La Place met tomaat, mozzarella, pesto, tapenade en wat sla. Dit was echt belachelijk duur voor zo’n broodje, maar na het verwarmen thuis, wel heel erg lekker.

Warm eten:
Na het opruimen van alle spullen hadden we niet heel veel zin meer om te koken, dus maakten wij iets heel simpels. Vegetarische worstjes van Garden Gourmet met een groentemix uit de diepvries en aardappelbolletjes gemaakt in de airfryer. Een recept lijkt me hierbij niet echt nodig.

Dag 24 – Falafel met pitabrood, groentes, feta en knoflooksaus
Dinsdag was ik nog vrij van mijn werk, dus had ik tijd om weer een keer zelf falafel te maken. Dit is altijd een gedoe, omdat het of te droog of te nat is, waardoor het bij allebei uit elkaar valt. Deze keer had ik het idee dat het weer niet helemaal goed was gegaan, maar ik had ergens gelezen dat het werkt om je handen een beetje nat te maken. Ik maakte de balletjes en legde ze snel in de pan en ze bleven heel! Daarnaast smaakten ze ook nog top, zeker met de pitabroodjes, groentes, feta en knoflooksaus. Je kan dit natuurlijk ook op brood doen of op een wrap.
- het recept vind je hier -

Dag 25 – Restjes eten en tosti
Op woensdag werk ik altijd tot laat, dus Maarten had van de avond ervoor wat falafel gegeten met bulgur en groentemix. Ik kwam thuis en maakte nog een tosti met (vegetarische) kaas.

Dag 26 – Stamppot boerenkool met ‘Little Willies’
Zoals ik vorige week al zei, zijn wij geen aardappeleters. Dit zal je ook zien als je kijkt naar wat we hebben gegeten deze maand. Alleen stamppot andijvie en boerenkool vinden wij erg lekker. Vandaag werd het daarom stamppot boerenkool, want hier had Maarten heel veel zin in. Ik wilde eigenlijk de vegetarische rookworst proberen, maar deze hadden ze niet bij onze AH, dus zijn het ‘Little Willies’ van de Vegetarische Slager geworden. Deze waren wel echt heel lekker. Het leek niet echt op vlees, maar ze waren wel goed gekruid en lekker bij de stamppot.
Maarten was een beetje enthousiast geweest met het schillen van de aardappels, dus we hebben echt nog zeker 3 porties over.
- het recept (voor zeker 5 porties dus) vind je hier -

dag 27 – Afhaaleten van de Suburban Chef

Op vrijdag hadden we wat te vieren, dus gingen we eten halen. Dit keer bij de Suburban Chef in Arnhem. Hier zijn wij beiden nog niet eerder geweest, maar ik zag steeds lekkere gerechten voorbij komen op facebook, dus was wel benieuwd. Ze hebben een vitrine vol met gerechten waar je uit kan kiezen en er waren ook best veel vegetarische opties.
Wij kozen voor een couscous salade met o.a. pompoen, een vegetarische quiche, gegrilde groentes en moussaka met linzen en zure room. We hadden allebei veel honger, dus mogelijk speelde dat mee, maar wij vonden dit echt één van de lekkerste dingen die wij deze maand hebben gegeten.
Het menu verandert volgens mij wekelijks, dus ik weet niet of er elke keer zoveel vegetarische opties zijn, maar na deze gerechten zou ik het zeker aanraden.

dag 28 – Mc Veggie met frietjes bij de McDonalds 
Vandaag zijn we naar een congres geweest bij Corpus in Oegstgeest. Dit duurde tot 17.30 uur, dus we gingen onderweg iets eten. Mijn ouders hadden de BigMac en de kroketburger, ik zou normaal ook één van deze twee hebben gekozen. Wij kozen natuurlijk deze keer voor een McVeggie met friet én frietsaus (!) De burger was zeker niet verkeerd en voor vegetariërs dus best een goede optie, maar ik denk niet dat ik graag naar de McDonalds ga als we vegetarisch zouden blijven eten. De andere burgers zijn, naar mijn idee, wel echt een stuk lekkerder.

dag 29 – Tomatensoep met knoflookbrood en een Capresepizza 
Op zondag is mijn broertje 25 jaar geworden, dus zijn we in de loop van de ochtend richting mijn ouders gegaan. Daar hebben we misschien iets teveel snacks gehad, dus hadden we behoefte aan veel groentes. Ik heb daarom weer een tomatensoep gemaakt.
- het recept van de tomatensoep vind je hier -
Daar aten we een knoflookstokbrood bij (heerlijk!) en vervolgens samen een vegetarische pizza. De pizza Caprese uit de koeling bij de AH. Nou, dit hadden we beter zelf nog even kunnen beleggen, want er zat echt nauwelijks smaak aan de saus en het was niet echt belegd. Er zat dus weinig smaak aan. Gelukkig hadden we daarvoor al een lekker soepje gehad.

dag 30 – Tofu roerbakreepjes met rijst, groentes en woksaus
Op maandag was Maarten vrij, dus hij had gekookt. De Teriyakisaus hadden we nog staan van vorige week en die is altijd wel lekker. Dit was voor het eerst dat ik tofu at, Maarten had dit al wel vaker gegeten. We hadden deze keer de pittig gekruide tofu roerbakreepjes van de Albert Heijn, omdat deze in de aanbieding waren. Pittig zou ik deze reepjes zeker niet noemen, maar het gerecht was wel echt lekker. Ik denk dat je dit ook goed kan eten met niet-gekruide tofu, omdat de woksaus zorgt voor de extra smaak. Zeker weer een aanrader dus! Het was ook heel snel klaar.
- het recept vind je hier -

dag 31 – Vegetarische curry met foccaciabrood
De vegetarische curry zat nog in de diepvries. Het leek ons wel lekker om dit deze keer niet met rijst, maar met foccaciabrood te eten. Deze afbakbroodjes met gegrilde paprika komen van de AH. Ik ben zelf vergeten hier een foto van te maken, dus de foto is van Maartens bord. Dat is ook wel goed duidelijk, gezien de grote hoeveelheid koriander (bah). Hij heeft er ook wat yoghurt bij gegeten, hierdoor wordt het wat frisser. Dit kun je natuurlijk ook goed doen als je de curry te pittig vindt.
- het recept van de curry vind je hier -

Reacties